Cihla je zdravý materiál
Na trhu se stavebními materiály je horko. Energie tlačí ceny vzhůru, zatímco covid rozhýbal poptávku domácích stavitelů, říká Kamil Jeřábek, šéf české pobočky světového lídra ve výrobě pálených stavebních materiálů Wienerberger.
Do pozice generálního ředitele české pobočky se posunul v dubnu letošního roku, tedy v turbulentní covidovou pandemií zmítané době. Jinak je ale Kamil Jeřábek v branži zkušeným matadorem. Přes 15 let působil ve výrobci střešních tašek Tondach, který rakouský obr Wienerberger spolkl v roce 2015. Jak sám říká – má rád výzvy. Covid byl bezesporu jednou z ní. Tou další je třeba green deal.
Jak se společnost vyrovnala s dopady pandemie?
Začátek v březnu 2020 všechny překvapil, nejdříve nebylo jasné o jak velkou krizi půjde. Všichni jsme za pochodu hledali cesty, jak na situaci reagovat. Jsem pyšný na to, jak jsme se s tím jako firma vyrovnali. Jak interně, tak směrem ven. Ihned jsme ustanovili krizový štáb, rychle jsme reagovali na měnící se podmínky. Díky tomu jsme vyráběli bez přestávky. Jen ve dvou našich závodech jsme dočasně omezili počet směn.
A co byznysový dopad?
Ten vnímáme spíše až letos. Loni to bylo spíše o tom, že nejistota přiměla developery pozastavit přípravu velkých staveb. V malých zakázkách to bylo ale naopak. Lidé byli doma a měli více času přemýšlet nad rekonstrukcemi. To se projevilo třeba u zvýšené poptávky po střešních krytinách. V druhé půlce se pak nadechly také stavby rodinných domků. Developeři byli většinu roku 2020 opatrní, ale v závěru jsme jižvnímali signály, že se aktivujía očekávali jsme, že se v druhé polovině letošního roku také rozjedou.
V číslech se ale projevil mírný pokles obratu, čím to?
Trh se nějak rovnal se situací a tento mírný pokles opravdu není významný. Nejistotu velkých developerů vykrývala velmi statečně chuť lidí investovat peníze. Ty, které nemohli utratit za dovolené, v obchodech a restauracích, investovali do svých nemovitostí, do věcí s trvalejší hodnotou. To se ostatně přelilo i do letošního roku, kdy vidíme chuť lidí utrácet i za dražší modelové řady. Z tohoto pohledu očekávám, že letošní čísla budou lepší než loňská. Jak z pohledu obratu, tak i hospodářského výsledku.
Zároveň řada oborů dnes trpí nedostatkem materiálů. Covid narušil dodavatelské řetězce. S tím se nepotýkáte?
Je to o typu materiálu. Dřevo, kov, plasty, izolace, to jsou komodity, které chybí a sekundárně to dopadá i na nás. My ale vyrábíme hlavně z hlíny, kterou těžíme v blízkosti u našich závodů. Nedostatek čipů, problémy v Číně či tankerů v Suezu nás tedy přímo netrápí. Nakonec nás ale také dostihla panika, že všeho bude nedostatek a byli jsme velmi rychle vyprodaní. Půlroční poptávka se nám náhle koncentrovala do jednoho, dvou měsíců, a na to se nedá připravit I přesto, že jsme zvýšili výrobu na 24/7 a rozšířili tak výrobní kapacitu v závodech, dodávky se protáhly z několika týdnů na několik měsíců.
A jak je to s růstem cen vašich výrobků? Projevují se u vás inflační tlaky?
Určitě nás, stejně jako všechny, aktuálně ovlivňují ceny energií. Máme na energiích závislou výrobu a globální trendy cenám energií nepřejí. Predikce pro příští rok hovoří o růstu cen energií až o sto procent. Celkově naše vstupy zdražují o 20-30% a to se pochopitelně promítne i do cen našich výrobků pro příští rok.
Jste schopni tento cenový šok zmírnit na úkor marže?
Energie a další vstupní komodity letí cenově nahoru. Vedle pokrytí těchto zvýšených nákladů máme za úkol také rozvíjet naší výrobní základnu, investovat do vývoje výrobků a služeb, do udržitelného rozvoje skrze ESG projekty a v neposlední řadě také do rozvoje našich zaměstnanců. Ta zodpovědnost je veliká a konkurence nespí V našich provozech zaměstnáváme bezmála tisíc zaměstnanců a tato místa chceme udržet i do budoucna. Aby tomu tak bylo, nemůžeme stát na místě, zakonzervovat se. Pořád hledáme jak náš produkt a služby zlepšovat. A na tento rozvoj potřebujeme zdroje.
Jak si představit inovaci cihly?
Pálená cihla je tradiční, léty osvědčený materiál, který je v našich zeměpisných šířkách stále nejoblíbenějším zdícím materiálem. Je stále vyráběna z přírodních materiálů a neustále inovována tak, aby plnila přísné požadavky pro zdravý domov. Novodobá cihla se musí vyrovnat se snižování energetické spotřeby budov, s požadavky na akustický útlum. Dům z cihel dnes vykazuje tak výborné tepelně izolační vlastnosti, že se nemusí zateplovat. V inovacích ale nejde jen o samotný produkt. Hledáme inovace v celkovém řešení domu. Snažíme se zákazníkům nabízet něco navíc. Přidanou službu. Třeba náš revoluční konfigurátor domu.
Tím se snažíte oslovit přímo koncové zákazníky?
Ano, ačkoliv naše výrobky dodáváme výhradně přes naše obchodní partnery, komunikace směrem ke koncovému zákazníkovi je pro nás důležitá. Díky tomuto propracovanému nástroji přistupujeme k zákazníkovi již ve chvíli, kdy o svém novém domě začíná teprve snít. To odpovídá našemu poslání – – pomáháme lidem stavět jejich vysněný zdravý domov.
A konfigurátor vám ukáže cenu všech materiálů v domě?
Ne, zobrazí vám celkovou cenu domu. Vy si tam definujete velikost, počet místností, způsob vytápění a mnoho dalších detailních parametrů a algoritmus vám vypočítá cenu kompletního domu s přesností +/- 5 procent. Ve spojení s naší další unikátní aktivitou e4 domu (ekonomika, ekologie, energie, estetika) to pojímáme jako komplexní službu pro budoucí stavitele. Sám teď stavím chalupu na Vysočině a moc dobře vidím, jak moc komplexní problematika to je a jak je obtížné se jako laik v celé problematice výstavby domu zorientovat. Za několik měsíců, co jsme konfigurátor spustili, má nástroj desetitisíce návštěv.
Jedním z motivů ve skupině byla letos větší decentralizace národních poboček. Odstřihujete se tedy od svých rakouských kořenů?
Jsou to skvělé a silné kořeny. Když něco děláte dvě stě let, po celou dobu přinášíte novinky a rostete, je to skvělý základ. Myslím, že český národ má inovaci, touhu po zlepšení v povaze, jsme šikovní nápadití. Propojení 200 leté, inovativní historie s šikovností našich lidí je proto velmi smysluplné. Mimochodem zakladatel Wienerbergeru pocházel z Moravy. Zpět k decentralizaci. Ta vychází spíše z povahy našeho byznysu, který je velmi lokální. Optimální vzdálenosti pro dodávky z cihelen jsou do 200 kilometrů. Pak dává výroba a distribuce ekonomický smysl. Musíme se tedy postarat zejména o naši lokalitu. To, co se zdá ideální zvenku, nemusí být ideální pro nás. I proto hledáme lokální řešení a jsme v nich velmi úspěšní. Například zmíněný konfigurátor nebo námi vyvíjený robot na zdění, které možná převezmou i další země ve skupině. Z tohoto pohledu představuje český trh jakési inovativní centrum.
Jak na vás dopadá zelená evropská agenda?
Ambiciózní cíle uhlíkové neutrality jsou pro nás výzvou. Na jedné straně obrovský tlak na rychlá řešení, na druhé straně neexistující technologie, které by nahradily současný způsob výroby uhlíkově neutrálním. Způsoby snižování uhlíku se velmi intenzivně zabýváme a hledáme cesty. V současné době diskutujeme o možnostech, které by nám do roku 2030 pomohly snížit emise o 80 %. Cihlářský průmysl trpí tím, že do ozelenění svých technologií již v minulosti významně investoval. Dnes se požadavky dále přitvrzují…cestou ke snižování emisí může být vodík nebo elektrifikace provozů. Včetně navazující infrastruktury půjde o obrovské investice, které si vyžádají i státní a evropskou podporu. V tomto ohledu nejde pouze o cihlářský průmysl.
Kamil Jeřábek (52)
- Vystudoval materiálové inženýrství na pražské ČVUT.
- Pracoval mimo jiné jako jednatel výrobce podstřešních izolací společnosti Dörken.
- Od roku 2002 nastoupil jako obchodní ředitel české pobočky společnosti Tondach, který v roce 2015 ovládla skupina Wienerberger.
- V dubnu 2021 byl jmenován generálním ředitelem Wienerberger pro Česko.
Je ženatý, má tři syny, dlouhá léta hrál aktivně fotbal.